Aktualności

2016-06-02

ZMIANY W NORMIE ISO 9001:2015

W dniu 23.09.2015 została opublikowana nowa Międzynarodowa Norma ISO 9001:2015.

Nowa norma ISO 9001: 2015 ukierunkowana jest na realizację optymalizacji celów przedsiębiorstwa. Zmiany, które zostały wprowadzone w standardzie mają charakter rewolucyjny. Już sama budowa normy znaczącą różni się od dotychczasowych standardów ISO.

Porównanie struktury norm

ISO 9001:2008ISO 9001:2015
1 Zakres normy 1 Zakres normy
2 Powołania normatywne 2 Powołania normatywne
3 Terminy i definicje 3 Terminy i definicje
4 System zarządzania Jakością 4 Kontekst działania organizacji
5 Odpowiedzialność za zarządzanie 5 Przywództwo
6 Zarządzanie zasobami 6 Planowanie systemu zarządzania jakością
7 Realizacja 7 Wsparcie
8 Pomiary, analiza i doskonalenie 8 Działania
9 Ocena funkcjonowania
10 Doskonalenie

Takie podejście zapewnia możliwość integracji z innymi systemami ISO (norma ISO 14001 ma podobną budowę) jak również koncentracji na działalności operacyjnej przedsiębiorstwa w celu zwiększenia zysków.

Do głównych korzyści wynikających z wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością wg ISO 9001:2015 należy zaliczyć:

1. Wewnętrzne korzyści:

  • Ustalenie wymagań w odniesieniu do procesów, uzgodnień, materiałów, środowiska, kompetencji oraz jednoznacznych reguł postępowania.
  • Ustalenie jednoznacznych obowiązków i uprawnień dla najwyższego kierownictwa i wszystkich pracowników organizacji.
  • Ustalona i powtarzalna jakość, wydajność procesów i wyrobów oraz minimalizowane oddziaływanie na środowisko naturalne.
  • Optymalizacja techniczna, organizacyjna i finansowa procesów realizowanych w organizacji z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem i szansami.
  • Prognozowanie i modelowanie rozwoju organizacji (określone cele, wskaźniki, mierniki oraz ryzyka).
  • Zwiększenie zaufania skuteczności i efektywności realizowanych procesów
  • Korzystne relacje z dostawcami i innymi zainteresowanymi stronami w wyniku szerokiej oceny kontekstu działania organizacji
  • Zmniejszenie formalne ryzyka odpowiedzialności organizacji za wyrób i swoje usługi.

2. Zewnętrzne korzyści

  • Poprawa wizerunku organizacji u obecnych i przyszłych klientów.
  • Budowa zaufania otoczenia do własnego systemu
  • Możliwość zademonstrowania zdolności spełnienia stale rosnących wymagań klientów i otoczenia organizacji
  • Możliwość porównania organizacji w wymiarze międzynarodowym
  • Ułatwienie kontaktów handlowych
  • Większe zaufanie dla potencjalnych inwestorów, banków i firm ubezpieczeniowych

W chwili obecnej firmy certyfikujące oczekują na oficjalne wytyczne od jednostek akredytujących np. Polskie Centrum Akredytacji (PCA). Pierwszych nowych, akredytowanych certyfikatów można się spodziewać w trzecim kwartale 2016 roku.

Również w trzecim kwartale 2016 powinna się ukazać Polska norma PN-EN ISO 9001:2016.

Firmy posiadające wdrożony i certyfikowany System Zarządzania Jakością, mają trzy lata (do 23 września 2018 r.) na dostosowanie Systemów Zarządzania do wymagań normy ISO 9001:2015.

W celu uzyskania bliższych informacji nt. nowych norm prosimy o kontakt:
Tel. (61) 833 68 78; e-mail: biuro@simptest.poznan.pl

« powrót
Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki.