Aktualności
2016-06-02
ZMIANY W NORMIE ISO 9001:2015
W dniu 23.09.2015 została opublikowana nowa Międzynarodowa Norma ISO 9001:2015.
Nowa norma ISO 9001: 2015 ukierunkowana jest na realizację optymalizacji celów przedsiębiorstwa. Zmiany, które zostały wprowadzone w standardzie mają charakter rewolucyjny. Już sama budowa normy znaczącą różni się od dotychczasowych standardów ISO.
Porównanie struktury norm
ISO 9001:2008 | ISO 9001:2015 |
1 Zakres normy | 1 Zakres normy |
2 Powołania normatywne | 2 Powołania normatywne |
3 Terminy i definicje | 3 Terminy i definicje |
4 System zarządzania Jakością | 4 Kontekst działania organizacji |
5 Odpowiedzialność za zarządzanie | 5 Przywództwo |
6 Zarządzanie zasobami | 6 Planowanie systemu zarządzania jakością |
7 Realizacja | 7 Wsparcie |
8 Pomiary, analiza i doskonalenie | 8 Działania |
9 Ocena funkcjonowania | |
10 Doskonalenie |
Takie podejście zapewnia możliwość integracji z innymi systemami ISO (norma ISO 14001 ma podobną budowę) jak również koncentracji na działalności operacyjnej przedsiębiorstwa w celu zwiększenia zysków.
Do głównych korzyści wynikających z wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością wg ISO 9001:2015 należy zaliczyć:
1. Wewnętrzne korzyści:
- Ustalenie wymagań w odniesieniu do procesów, uzgodnień, materiałów, środowiska, kompetencji oraz jednoznacznych reguł postępowania.
- Ustalenie jednoznacznych obowiązków i uprawnień dla najwyższego kierownictwa i wszystkich pracowników organizacji.
- Ustalona i powtarzalna jakość, wydajność procesów i wyrobów oraz minimalizowane oddziaływanie na środowisko naturalne.
- Optymalizacja techniczna, organizacyjna i finansowa procesów realizowanych w organizacji z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem i szansami.
- Prognozowanie i modelowanie rozwoju organizacji (określone cele, wskaźniki, mierniki oraz ryzyka).
- Zwiększenie zaufania skuteczności i efektywności realizowanych procesów
- Korzystne relacje z dostawcami i innymi zainteresowanymi stronami w wyniku szerokiej oceny kontekstu działania organizacji
- Zmniejszenie formalne ryzyka odpowiedzialności organizacji za wyrób i swoje usługi.
2. Zewnętrzne korzyści
- Poprawa wizerunku organizacji u obecnych i przyszłych klientów.
- Budowa zaufania otoczenia do własnego systemu
- Możliwość zademonstrowania zdolności spełnienia stale rosnących wymagań klientów i otoczenia organizacji
- Możliwość porównania organizacji w wymiarze międzynarodowym
- Ułatwienie kontaktów handlowych
- Większe zaufanie dla potencjalnych inwestorów, banków i firm ubezpieczeniowych
W chwili obecnej firmy certyfikujące oczekują na oficjalne wytyczne od jednostek akredytujących np. Polskie Centrum Akredytacji (PCA). Pierwszych nowych, akredytowanych certyfikatów można się spodziewać w trzecim kwartale 2016 roku.
Również w trzecim kwartale 2016 powinna się ukazać Polska norma PN-EN ISO 9001:2016.
Firmy posiadające wdrożony i certyfikowany System Zarządzania Jakością, mają trzy lata (do 23 września 2018 r.) na dostosowanie Systemów Zarządzania do wymagań normy ISO 9001:2015.
W celu uzyskania bliższych informacji nt. nowych norm prosimy o kontakt:
Tel. (61) 833 68 78; e-mail: biuro@simptest.poznan.pl