Wymagania NATO wg AQAP 2110
Na podstawie AQAP (The Allied Quality Assurance Publications) w 1965 roku NATO ujednoliciło wymagania dotyczące dwustronnie uznawanej kontroli zaopatrzenia, a w 1971 roku oceniono pierwsze przedsiębiorstwa, które zostały zarejestrowane jako spełniające normy obronności.
W celu nadzorowania i monitorowania systemu zarządzania jakością dostaw dodatkowo państwa NATO obowiązują dokumenty STANAG (Standardization Agreement), na przykład 4107 ustala zasady nadzorowania systemu zarządzania jakością dostaw, zwanego procesem Rządowego Zapewnienia Jakości GQA (Government Quality Assurance) i wprowadza publikacje AQAP 2000 dotyczące zintegrowanego systemowego podejścia do jakości w cyklu życia wyrobu. Każdy kraj członkowski NATO musi ratyfikować STANAG i wprowadzić jego ustalenia do swojej armii.
Opracowana polityka jakości zakłada pełną odpowiedzialność wszystkich zaangażowanych stron za jakość wyrobu, tj.: użytkownika, zamawiającego, dostawcy i personelu przeprowadzającego proces nadzorowania w ramach GQA w całym cyklu życia wyrobu oraz szacowanie i sterowanie ryzykiem związanym z realizacją kontraktu, na podstawie którego podejmuje się decyzję o przeprowadzeniu procesu Rządowego Zapewnienia Jakości. Stąd najważniejszymi elementami systemu AQAP są zarządzanie konfiguracją i ryzykiem oraz proces rządowego zapewnienia jakości. Szczególną rolę w tym systemie odgrywa dostawca, który powinien mieć wdrożony system zapewnienia jakości według odpowiedniego AQAP.
Wdrożeniem tego wymagającego systemu zapewnienia jakości powinny być przede wszystkim zainteresowane przedsiębiorstwa, które dostarczają - lub zamierzają dostarczać - wyroby bądź usługi armiom państw NATO, w tym oczywiście MON. Korzyści wynikające z funkcjonowania w organizacji systemu zapewnienia jakości zgodnego z AQAP są podobne do korzyści z wdrożenia norm ISO, a więc zwiększenie konkurencyjności na rynku, spełnienie wymagań zamawiającego, zmniejszenie ryzyka związanego z realizowanymi przedsięwzięciami, zapewnienie identyfikowalności realizowanych procesów i zwiększenie ich efektywności. Istotne jest spełnienie wymagań zamawiającego, albowiem posiadanie certyfikatu daje pierwszeństwo w przetargach organizowanych przez MON oraz jest pomocne przy zawieraniu kontraktów międzynarodowych.
Oferujemy:
- Przeprowadzenie wstępnego przeglądu Firmy pod kątem spełnienia wymagań AQAP.
- Szkolenia kierownictwa Firmy w zakresie wymagań AQAP.
- Konsultacje przy projektowaniu i wdrażaniu dokumentacji AQAP.
- Integrację z istniejącym w firmie systemem jakości.
- Pomoc podczas wdrażania AQAP.
- Przegląd wdrożonego systemu wraz z jego oceną.
- Pomoc podczas procesu certyfikacji.
- Pomoc serwisową po uzyskaniu certyfikatu na wdrożony system AQAP.
Korzyści:
- System gwarantuje poprawę skuteczności zarządzania w dziedzinie planowania, w tym zarządzania ryzykiem i konfiguracją oraz niezawodnością, co znacznie wpływa na większą elastyczność w stosunku do potrzeb klienta.
- Poprawia relacje z dostawcami i wykonawcami, wpływając tym samym na jakość dostaw, usług itp.
- Wprowadza przejrzystość struktury organizacyjnej i jednoznaczne uregulowania zakresów uprawnień
- i kompetencji, komunikacji w ramach i na zewnątrz organizacji; dla wielu organizacji staje się warunkiem możliwości przystępowania do przetargów i to nie tylko natowskich.
- Podnosi się zaufanie do tych organizacji, które legitymują się certyfikatem AQAP - dotyczy to zarówno środowisk cywilnych, jak i wojskowych.
- Koszty utrzymania AQAP funkcjonują w ramach kosztów ISO 9001, a więc nie zwiększają obciążenia finansowego organizacji; certyfikaty przyznawane przez ZSJZ praktycznie uznawane są na całym świecie wśród krajów sygnatariuszy IAF MLA i NATO. Nadaje to im znacznie szerszy wydźwięk, wykraczający poza specyfikacje przetargowe jednostek organizacyjnych podległych MON.