Bezpieczeństwo żywności – HACCP
System HACCP (skrót z ang. Hazard Analysis and Critical Control Point - Analiza Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontroli) to system mający na celu ochronę interesów konsumenta, dający pewność bezpieczeństwa i wysokiej jakości zdrowotnej nabywanych produktów spożywczych. Chroni również interesy producenta, który prowadząc w odpowiedni i udokumentowany sposób proces produkcyjny może udowodnić, że robi wszystko, aby wytworzyć produkt bezpieczny dla zdrowia, a ponadto umożliwia weryfikację procesu produkcyjnego w oparciu o przeprowadzoną analizę zagrożeń, pozwala na efektywną gospodarkę surowcami, a także zmniejszenie liczby strat dzięki ograniczeniu ilości reklamacji dotyczących jakości produktu. Efektem tak wprowadzonej polityki jest wzrost zaangażowania załogi w procesie produkcyjnym. System HACCP wykorzystuje podstawowe systemy: GHP (z ang. Good Hygienic Practice) i GMP (z ang. Good Manufacturing Practice) czyli Dobra Praktyka Higieniczna i Dobra Praktyka Produkcyjna. Mają one na celu utrzymanie odpowiedniej kontroli higieny środowiska pracy i procesów technologicznych jakie zachodzą w firmie branży żywnościowej. Działania GMP i GHP to najkrócej ujmując działania zapobiegawcze dla zagrożeń bezpieczeństwa zdrowotnego żywności wykorzystywane przez system zarządzania HACCP.
Oferujemy:
- Szkolenia i konsultacje dotyczące Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli HACCP.
- Diagnozę istniejącego stanu.
- Opracowanie dokumentacji systemu HACCP - Księgi HACCP oraz związanych z nią procedur
- i instrukcji.
- Pomoc we wdrożeniu dokumentacji oraz przygotowaniu do auditu certyfikującego.
- Ciągły serwis oraz usługi poauditowe.
Korzyści:
- Spełnienie wymagań prawa żywnościowego, które zobowiązuje m.in. zakłady żywienia zbiorowego do wdrażania i stosowania zasad HACCP od 1 maja 2004 r.
- Aktualizacja wiedzy i podniesienie świadomości personelu produkcyjnego w zagadnieniach roli jakości i bezpieczeństwa w produkcji.
- Zdyscyplinowanie załogi i zacieśnienie współpracy pomiędzy osobami na poszczególnych stanowiskach.
- Zapewnienie spełnienia oczekiwań klientów, dając gwarancję produktu bezpiecznego i wysokiej jakości.
- Podniesienie pewności i spowodowanie systematycznej powtarzalności jakości produktów - która jest niezbędna przy oczekiwaniach jakościowych konsumenta.
- Dołożenie tzw. należytej staranności wobec ewentualnych roszczeń sądowych konsumentów z powodu zatrucia oraz wobec organów urzędowej kontroli żywności (Sanepid).
- Zapewnienie aktywnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
- Umożliwienie podjęcia działań zaradczych, przed pojawieniem się problemu.
- Umiejętnie prowadzone szkolenia pomogą zintegrować załogę z celami działań przyświecających zarządowi/właścicielowi przedsiębiorstwa.
- Doinwestowanie materialnych zasobów przedsiębiorstwa (urządzenia pomiarowe, linie technologiczne, osprzęt, serwis, itp.).
- Ulepszenie infrastruktury przedsiębiorstwa (tam gdzie wymogi GMP to wymuszą).
- Podniesienie w rynkowej ocenie wiarygodność firmy, tak u konsumentów, jak i u konkurencji.
- Zmniejszenie strat produkcyjnych, ilości błędów i braków, ulepszenie funkcjonowania i współpracy personelu.
- Podniesienia image firmy poprzez działalność informacyjną i reklamową dla klienta.
- Nowy system dokumentacji pozwalający szybko reagować na powstałe (zapisane) niezgodności i problemy - co w praktyce oznacza oszczędność pieniędzy.
- Wdrożenia systemu pozwala efektywniej gospodarować zasobami.